Prawo Drogowe


prawo drogowe prawo drogowe

Adwokat Niemcy Zakres usług Andreas Martin Kontakt


Verkehrsrecht Verkehrsrecht

niemieckie prawo drogowe

Na terenie Niemiec można spotkać wielu Polaków, którzy przebywają tu w celach turystycznych, bądź pracują. Z tego względu coraz częściej dochodzi w Niemczech do wypadków drogowych, w których uczestniczą Polacy.

Mieli Państwo wypadek drogowy w Niemczech?

Wypadek drogowy to często traumatyczne przeżycie. Po wypadku nie chodzi tylko o uporanie się z zaistniałą sytuacją, ale także o rozwiązanie praktycznych problemów, takich jak naprawa uszkodzonego pojazdu. Wielu uczestników wypadków zakłada, że wszystko zostanie załatwione w ciągu kilku dni. Ubezpieczyciel strony przeciwnej często sugeruje bezproblemową likwidację szkody, mimo że zaraz po wypadku nie może mieć pewności co do okoliczności zdarzenia.

Jako adwokat w Berlinie reprezentuję klientów w dochodzeniu roszczeń po wypadkach drogowych.

Niemieckie prawo cywilne dotyczące ruchu drogowego

Niemieckie prawo cywilne dotyczące ruchu drogowego reguluje stosunki cywilnoprawne w przypadku wypadków drogowych. Chodzi tutaj o dochodzenie roszczeń pomiędzy uczestnikami wypadku, takich jak np. odszkodowanie czy zadośćuczynienie za doznaną krzywdę.

W przypadku wypadku drogowego można wyróżnić tzw. szkodę materialną, która obejmuje między innymi następujące kategorie szkód:

  • Koszty naprawy pojazdu
  • Koszty związane z zakupem pojazdu zastępczego
  • Ryczałt za dodatkowe koszty
  • Koszty wynajmu samochodu/odszkodowanie za brak możliwości korzystania z pojazdu
  • Utrata wartości pojazdu
  • Koszty rzeczoznawcy
  • Koszty adwokata
  • Koszty rejestracji i wyrejestrowania pojazdu
  • Szkody na odzieży

Obok szkód materialnych istnieją również szkody niematerialne, które również podlegają rekompensacie. Do tej kategorii należy m.in. zadośćuczynienie za doznaną krzywdę (Schmerzensgeld).

Podsumowanie: Wypadek drogowy – Szkoda całkowita i inne pozycje odszkodowania

  1. Ekonomiczna szkoda całkowita:

    • W przypadku szkody całkowitej podstawą obliczeń jest wartość odtworzeniowa pojazdu pomniejszona o jego wartość pozostałą, a nie koszty naprawy.
    • Naprawa nie może być wymuszana przez ubezpieczyciela. Jeśli jednak koszty naprawy przekraczają wartość odtworzeniową o maksymalnie 30%, pojazd musi zostać rzeczywiście naprawiony, aby pokryć te koszty.
  2. Podatek VAT:

    • Podatek VAT jest zwracany tylko w przypadku rzeczywistego poniesienia kosztów, np. przy naprawie lub zakupie nowego pojazdu. W przypadku braku faktury VAT podatek nie zostanie zwrócony.
  3. Utrata wartości:

    • Mimo naprawy może wystąpić tzw. utrata wartości handlowej (merkantylny ubytek wartości), ponieważ pojazdy powypadkowe są mniej warte niż te bezwypadkowe. Dotyczy to szczególnie pojazdów nowych i luksusowych.
  4. Utrata możliwości użytkowania pojazdu:

    • Odszkodowanie za brak możliwości użytkowania pojazdu przysługuje, jeśli nie wynajęto samochodu zastępczego. Warunkiem jest naprawa pojazdu lub zakup pojazdu zastępczego.
    • Okres ustala rzeczoznawca i wynosi zazwyczaj 10–14 dni dla naprawy lub zakupu nowego pojazdu.
  5. Koszty wynajmu samochodu:

    • Koszty wynajmu samochodu są zwracane tylko w ramach standardowych stawek. Ubezpieczyciele często preferują tańsze taryfy (np. lista Fraunhofera zamiast Schwacke). Alternatywą jest odszkodowanie za brak użytkowania pojazdu.
  6. Koszty rzeczoznawcy:

    • Koszty za opinię rzeczoznawcy są zwracane, o ile uszkodzenia są wystarczająco poważne (zazwyczaj powyżej 1 000 €). Rzeczoznawca dokumentuje szkody, koszty naprawy, utratę wartości oraz okres braku możliwości użytkowania.
  7. Inne koszty:

    • Opłata ryczałtowa (np. za korespondencję i telekomunikację): Zazwyczaj wynosi 20–25 €, w niektórych przypadkach do 75 €.
    • Koszty przechowywania pojazdu: Zwrot jedynie za krótki czas do momentu ustalenia szkody.
    • Koszty holowania: Zwrot za holowanie do najbliższego warsztatu lub złomowiska, chyba że dalsze holowanie było uzasadnione.

Prawo wykroczeń i prawo karne drogowe

W związku z wypadkiem drogowym często wszczynane są postępowania dotyczące wykroczeń. Przykładowo, sprawca wypadku może zostać ukarany grzywną i może chcieć odwołać się od mandatu. Jednocześnie może również dochodzić swoich roszczeń o odszkodowanie wobec strony przeciwnej lub jej ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej pojazdu.

W tym kontekście istotną rolę odgrywają także postępowania karne związane z wypadkami drogowymi. Klasycznym przypadkiem, szczególnie w Berlinie, jest ucieczka z miejsca wypadku (§ 142 niemieckiego Kodeksu karnego - StGB). Dochodzi do kolizji między dwoma pojazdami, a sprawca opuszcza miejsce zdarzenia, nie czekając odpowiednio długo. W praktyce takie przypadki zdarzają się bardzo często, a sprawcy często argumentują, że nie zauważyli wypadku, co jednak w większości przypadków niewiele pomaga. Więcej na ten temat poniżej.


Inforegulacja prawna StVG - Straßenverkehrsgesetz


wypdek w Niemczech

Jesteście Państwo poszkodowanym w wypadku samochodowym lub kolizji drogowej w Niemczech?


Rechtsanwalt Andreas Martin