Prawo Drogowe
Adwokat Niemcy Zakres usług Andreas Martin Kontakt
niemieckie prawo drogowe
Na terenie Niemiec można spotkać wielu Polaków, którzy przebywają tu w celach turystycznych, bądź pracują. Z tego względu coraz częściej dochodzi w Niemczech do wypadków drogowych, w których uczestniczą Polacy.
Mieli Państwo wypadek drogowy w Niemczech?
Wypadek drogowy to często traumatyczne przeżycie. Po wypadku nie chodzi tylko o uporanie się z zaistniałą sytuacją, ale także o rozwiązanie praktycznych problemów, takich jak naprawa uszkodzonego pojazdu. Wielu uczestników wypadków zakłada, że wszystko zostanie załatwione w ciągu kilku dni. Ubezpieczyciel strony przeciwnej często sugeruje bezproblemową likwidację szkody, mimo że zaraz po wypadku nie może mieć pewności co do okoliczności zdarzenia.
Jako adwokat w Berlinie reprezentuję klientów w dochodzeniu roszczeń po wypadkach drogowych.
Niemieckie prawo cywilne dotyczące ruchu drogowego
Niemieckie prawo cywilne dotyczące ruchu drogowego reguluje stosunki cywilnoprawne w przypadku wypadków drogowych. Chodzi tutaj o dochodzenie roszczeń pomiędzy uczestnikami wypadku, takich jak np. odszkodowanie czy zadośćuczynienie za doznaną krzywdę.
W przypadku wypadku drogowego można wyróżnić tzw. szkodę materialną, która obejmuje między innymi następujące kategorie szkód:
- Koszty naprawy pojazdu
- Koszty związane z zakupem pojazdu zastępczego
- Ryczałt za dodatkowe koszty
- Koszty wynajmu samochodu/odszkodowanie za brak możliwości korzystania z pojazdu
- Utrata wartości pojazdu
- Koszty rzeczoznawcy
- Koszty adwokata
- Koszty rejestracji i wyrejestrowania pojazdu
- Szkody na odzieży
Obok szkód materialnych istnieją również szkody niematerialne, które również podlegają rekompensacie. Do tej kategorii należy m.in. zadośćuczynienie za doznaną krzywdę (Schmerzensgeld).
Podsumowanie: Wypadek drogowy – Szkoda całkowita i inne pozycje odszkodowania
Ekonomiczna szkoda całkowita:
- W przypadku szkody całkowitej podstawą obliczeń jest wartość odtworzeniowa pojazdu pomniejszona o jego wartość pozostałą, a nie koszty naprawy.
- Naprawa nie może być wymuszana przez ubezpieczyciela. Jeśli jednak koszty naprawy przekraczają wartość odtworzeniową o maksymalnie 30%, pojazd musi zostać rzeczywiście naprawiony, aby pokryć te koszty.
Podatek VAT:
- Podatek VAT jest zwracany tylko w przypadku rzeczywistego poniesienia kosztów, np. przy naprawie lub zakupie nowego pojazdu. W przypadku braku faktury VAT podatek nie zostanie zwrócony.
Utrata wartości:
- Mimo naprawy może wystąpić tzw. utrata wartości handlowej (merkantylny ubytek wartości), ponieważ pojazdy powypadkowe są mniej warte niż te bezwypadkowe. Dotyczy to szczególnie pojazdów nowych i luksusowych.
Utrata możliwości użytkowania pojazdu:
- Odszkodowanie za brak możliwości użytkowania pojazdu przysługuje, jeśli nie wynajęto samochodu zastępczego. Warunkiem jest naprawa pojazdu lub zakup pojazdu zastępczego.
- Okres ustala rzeczoznawca i wynosi zazwyczaj 10–14 dni dla naprawy lub zakupu nowego pojazdu.
Koszty wynajmu samochodu:
- Koszty wynajmu samochodu są zwracane tylko w ramach standardowych stawek. Ubezpieczyciele często preferują tańsze taryfy (np. lista Fraunhofera zamiast Schwacke). Alternatywą jest odszkodowanie za brak użytkowania pojazdu.
Koszty rzeczoznawcy:
- Koszty za opinię rzeczoznawcy są zwracane, o ile uszkodzenia są wystarczająco poważne (zazwyczaj powyżej 1 000 €). Rzeczoznawca dokumentuje szkody, koszty naprawy, utratę wartości oraz okres braku możliwości użytkowania.
Inne koszty:
- Opłata ryczałtowa (np. za korespondencję i telekomunikację): Zazwyczaj wynosi 20–25 €, w niektórych przypadkach do 75 €.
- Koszty przechowywania pojazdu: Zwrot jedynie za krótki czas do momentu ustalenia szkody.
- Koszty holowania: Zwrot za holowanie do najbliższego warsztatu lub złomowiska, chyba że dalsze holowanie było uzasadnione.
Prawo wykroczeń i prawo karne drogowe
W związku z wypadkiem drogowym często wszczynane są postępowania dotyczące wykroczeń. Przykładowo, sprawca wypadku może zostać ukarany grzywną i może chcieć odwołać się od mandatu. Jednocześnie może również dochodzić swoich roszczeń o odszkodowanie wobec strony przeciwnej lub jej ubezpieczyciela odpowiedzialności cywilnej pojazdu.
W tym kontekście istotną rolę odgrywają także postępowania karne związane z wypadkami drogowymi. Klasycznym przypadkiem, szczególnie w Berlinie, jest ucieczka z miejsca wypadku (§ 142 niemieckiego Kodeksu karnego - StGB). Dochodzi do kolizji między dwoma pojazdami, a sprawca opuszcza miejsce zdarzenia, nie czekając odpowiednio długo. W praktyce takie przypadki zdarzają się bardzo często, a sprawcy często argumentują, że nie zauważyli wypadku, co jednak w większości przypadków niewiele pomaga. Więcej na ten temat poniżej.
Inforegulacja prawna StVG - Straßenverkehrsgesetz
wypdek w Niemczech
Jesteście Państwo poszkodowanym w wypadku samochodowym lub kolizji drogowej w Niemczech?
Rechtsanwalt Andreas Martin